> Blog

De visioenen van Arnold Janssen
In het boek Anoniem gekozen, Nieuwe meesters van de lage landen, een uitgave van het Gemeentemuseum Den Haag en Stichting Art Worlds (Zomerexpo 2011) is een werk opgenomen van Arnold Janssen. De titel luidt kernachtig: ‘Visioen’. Dat is ook wat je visueel krijgt voorgeschoteld: een schijnwereld ontsproten aan zijn fantasierijk brein. > lees verder

Boniface Chickwenhere makes nature Art
In the art gallery of the Kirstenbosch Botanical Gardens near Cape Town we bought a sculpture of Boniface Chikwenhere. From who? From Boniface Chikwenhere. Not many people have heard of him, till now. The piece of art is an owl of about 70 cm high, made from driftwood. It combines past nature with the nowadays art scene. > lees verder

De wereld van René Glaser. Inspiraties op de gedachtenmechanica…
…heet het boek dat onlangs over deze Maastrichtse beeldend kunstenaar werd uitgebracht. Het boek geeft een fraai overzicht van zijn veelzijdig oeuvre. Ik schreef daarin een essay getiteld: ‘René Glaser en zijn wonderlijk universum.’ De onderstaande tekst is een fragment daaruit. > lees verder

Margot Homan. L’Immagine del Cuore. Beeld van het hart…
…luidt de titel van het boek dat recent over haar geschreven is ter gelegenheid van haar solotentoonstelling in Slot Zeist. Met als ondertitel: Mythe, waarheid en de emotie van de geest. Het boek bevat prachtige foto’s van haar in brons en marmer uitgevoerde monumentale sculpturen. Hieronder een tweetal fragmenten uit het boek. > lees verder

De warme abstractie van Ans Bakker-van der Pluijm
Voorjaar 2016 bracht Stichting Vrienden van Ans Bakker-van der Pluijm een boek uit over haar werk. Onderstaand een tekstfragment uit een stuk dat ik over haar schreef.

Warme abstractie… het straalt je tegemoet
Je bladert door het boek, bekijkt de afbeeldingen en voelt hoe de warmte ervanaf straalt. Ans Bakker weet hoe zij de kijker moet verleiden tot het plezier van het kijken. > lees verder

HARMONIA MUNDI. De geboorte van het universum als kunstwerk in glas
Recent overleed beeldend kunstenaar Bernadette van Eps-Schretlen (Den Haag, 1934). In 2001 schreef ik een tekst voor haar naar aanleiding van het door haar bij Atelier Van Tetterode in Amsterdam in opdracht van Maduro & Curiel’s Bank gemaakte kunstwerk Harmonia Mundi. Het monumentale stuk, een assemblage van geblazen en gefused glas hangt als ode aan het ontstaan van het universum in de hal van het bankgebouw in Willemstad, Curaçao. Veel van haar driedimensionale oeuvre staat of hangt in de openbare ruimte op dat prachtige Curaçao. Ik breng haar werk hier graag nog even onder de aandacht. > lees verder

Outsider beeldend kunstenaar Arthur Prins en zijn zoektocht naar tekens van de geest
Voor Arthur Prins lijkt 2015 het jaar van zijn definitieve doorbraak in de museale wereld. Zijn werk is te zien op de jubileumtentoonstelling ‘De Maakbare Mens’; ook exposeerde hij op de Biënnale voor Art Brut in Hengelo. Twee jaar eerder had hij zijn eerste solo-expositie bij Amsterdam Outsider Art Gallery in de Van Limmikhof / Cordaan. > lees verder

Tomas Hillebrand. Transparante schoonheid
Het was een belangrijke stap in zijn carrière: zijn uitverkiezing tot deelname aan het Japan Inspiratieproject door de Van Vlissingen Art Foundation voor talentvolle Nederlandse beeldend kunstenaars. Het bracht Tomas Hillebrand (1977) in het land van de rijzende zon om zich onder te dompelen in zijn onderzoeksthema als kunstenaar: de relatie tussen de grootsheid van de natuur en de kwetsbare en bedreigende mens. > lees verder

Paul Huf. Topfotograaf van de geregisseerde schoonheid
Mijn eerste herinneringen aan de fotograaf Paul Huf gaan terug naar mijn middelbareschooljaren, toen ik in het zuiden van Nederland woonde. In Eindhoven om precies te zijn, de bakermat en het hoofdkwartier van het internationale Philips-concern. Afbeeldingen van de fotografie van Paul Huf prijkten kleurrijk op de langspeelplatenhoezen van Philips’ klassieke muziekopnames. Ze waren toen een rage. Hoewel ik eigenlijk veel meer een liefhebber was van jazz en de pas in opkomst gekomen rock-’n-roll, hing mijn kamer vol met de platenhoezen van Paul Huf. > lees verder

Kunst over de grenzen. Li Jikai in het Museum Jan van der Togt
De belangstelling voor hedendaagse Chinese kunst is aan een gestage opmars bezig. Er is een toenemende nieuwsgierigheid naar wat zich daar, verborgen achter de muur van culturele en mentale verschillen, op het terrein van de moderne beeldende kunsten afspeelt. Ons vooroordeel pint ons westerlingen wat de Chinese kunst aangaat maar al te gemakkelijk vast aan de stereotypen van het Terracottaleger, de Ming-vazen en, een grote stap verder, de grijnzende figuren uit het cynisch realisme en de Chinese popart. > lees verder

Panta rhei – Beeldhouwer Joris Verdonkschot en zijn visie op de energie van het leven
In zijn meer dan levensgrote sculptuur Panta rhei geeft de Haarlemse beeldhouwer Joris Verdonkschot zijn visie op het leven. Daarmee tegelijkertijd op die van de kunst. Hij omarmt organische vormen, ze zijn voor hem uitingen die staan voor geboorte, groei en het onafwendbare afstervingsproces. Kortom: voor de dynamiek van het leven. Bij het weergeven van die organische vormen zoekt hij voortdurend de grenzen op. Daarom zijn de beelden niet gemakkelijk. Ze zijn er bij hem niet om te behagen. > lees verder

In memoriam Poen de Wijs (23 januari 1948 – 25 augustus 2014)
Ik had het voorrecht Poen te leren kennen toen ik vijftien jaar geleden een boek schreef over zijn toenmalige echtgenote, beeldend kunstenaar Marion van Nieuwpoort. De kennismaking werd verdiept door zijn Indische rijsttafels. Ik heb nooit geweten dat er zo veel gerechten voor te maken waren: en dat ook nog eens vegetarisch! Dat Poen, net als in zijn kunst, niet in herhaling wil vallen, toonde hij culinair even smaakvol in zijn Italiaanse en Franse composities. > lees verder

Vrijheid is nooit vanzelfsprekend
Toespraak door Ruud Lapré bij de herdenking op 15 augustus 2014 ter nagedachtenis aan de Nederlandse en Molukse slachtoffers in Zuidoost-Azië in de jaren 1942-1950, bij het Indië-monument 'De wachtende moeder' in Deventer.
Heeft herdenken nog zin? Die vraag is mij vele malen gesteld. Steeds kom ik tot hetzelfde antwoord: ja! Het heeft zin! Meer dan ooit. > lees verder

Ruud Lapré over Giorgio Vasari
‘Ik was al eens eerder aan het boek begonnen, maar had het weggelegd omdat ik andere boeken voorrang moest geven’, zegt Ruud Lapré, voorzitter van de NVZD, de vereniging van bestuurders in de gezondheidszorg. ‘Maar toen ik deze zomer voor het ziekenhuis op Aruba moest werken, had ik in het vliegtuig en de vroege ochtenden eindelijk de tijd om deze 16de-eeuwse klassieker van Giorgio Vasari uit te lezen: De levens van de grootste schilders, beeldhouwers en architecten, een dikke pil van zo’n 650 pagina’s.’ > lees verder